|
Menu:
alfabetyczny
spis gier
Podział
wg
rodzaju:
gry karciane
gry planszowe
gry sportowe
gry hazardowe
gry na kartce
i inne
dodaj stronę do
ulubionych
informacje o
serwisie
|
|
|
Tysiąc - zasady gry
Zasady gry w tysiąca - strona 1/3
Tysiąc jest to gra karciana przeznaczona dla
dwóch, trzech lub czterech graczy. W przypadku, gdy w grze
uczestniczy czterech graczy, jeden gracz nie bierze udziału w
rozdaniu (pauzuje). Celem gry, jak sama nazwa wskazuje, jest
zdobycie co najmniej tysiąca punktów. Aby tego dokonać trzeba dobrze
zrozumieć zasady gry, które są nieco skomplikowane. Gra odbywa się
przy użyciu talii 24 kart (od dziewiątki do asa).
Zasady gry
Na początek trzeba się zapoznać z wartością punktową poszczególnych
kart: As (11 pkt), 10 (10 pkt), Król (4 pkt), Dama (3 pkt), Walet (2
pkt), 9 (0 pkt). Aby dobrze zrozumieć zasady gry należy zapoznać się
z istotą meldunków. Są to dwie karty tego samego koloru (król oraz
dama). Przyjmuje się, że najpierw należy położyć damę, gdyż jest ona
niższą kartą i w przypadku zabrania jej ze stołu przez innego gracza
odlicza się mniej punktów. Dzięki meldunkowi kolor ten staje się
trumfem i przebija wszystkie inne kolory (aż do kolejnego meldunku).
Wartości meldunków są
następujące: pik (40 pkt), trefl (60 pkt), karo (80 pkt), kier (100
pkt). Jeżeli gracz zamelduje meldunek, to otrzymuje taką ilość
punktów, jaką jest dany meldunek wart. Po meldunku wszystkie karty
tego koloru stają się atu (czyli trumfami), dzięki czemu
przewyższają one karty innych kolorów. Atu obowiązuje do momentu
zakończenia gry, bądź też zameldowania innego meldunku. Jednak
należy pamiętać, że posiadanie meldunku w kartach nie daje pewności,
że będziemy mogli go zameldować. Istnieje prawdopodobieństwo, że
inny gracz nam ten meldunek rozbije. Dopiero zameldowanie meldunku
daje nam pewność, że będziemy mieli za niego punkty.
Każdą partia gry można podzielić na kilka składowych elementów:
Rozdanie kart – jeden gracz rozdaje karty (ich ilość zależy
od ilości zawodników). Następnie uczestnicy gry podnoszą swoje karty
w taki sposób, aby inni ich nie widzieli. W kolejnej partii karty
rozdaje gracz siedzący po lewej stronie osoby rozdającej. Karty
musza być bardzo dobrze potasowane, aby układ kart nie wypaczył
wyników gry. Należy poprosić gracza siedzącego po prawej stronie,
aby ten przełożył karty. Gracz, który rozdaje karty innym graczom ma
obowiązek odłożyć 3 karty na tzw. „musik” lub po 2 karty na 2 musiki
w przypadku gry dwuosobowej). Ma on także prawo wybrać karty, które
będą na „musiku”. W tym wypadku kładzie kartę na musika oraz
kontynuuje rozdanie od kolejnej karty. Nie można położyć na musika
pierwszej oraz ostatniej karty z rozdania, ze względu na możliwość
ich podglądania w momencie tasowania. Nie można także dać na musika
dwóch kolejnych kart. Ogólnie przyjęte jest, że na musika kładzie
się kartę następną po karcie dla siebie (lub po karcie dla gracza po
swojej prawej stronie w wypadku gry w cztery osoby)
<<< poprzednia strona
kolejna >>>
~ |
|
|