ZasadyGry.pl

 
 
 Menu:

alfabetyczny
 spis gier

 Podział wg
 rodzaju:

gry karciane

gry planszowe

gry sportowe

gry hazardowe

gry na kartce
       i inne


dodaj stronę do
 ulubionych

informacje o
 serwisie

 

     

Tysiąc - zasady gry

Zasady gry w tysiąca - strona 1/3

Tysiąc jest to gra karciana przeznaczona dla dwóch, trzech lub czterech graczy. W przypadku, gdy w grze uczestniczy czterech graczy, jeden gracz nie bierze udziału w rozdaniu (pauzuje). Celem gry, jak sama nazwa wskazuje, jest zdobycie co najmniej tysiąca punktów. Aby tego dokonać trzeba dobrze zrozumieć zasady gry, które są nieco skomplikowane. Gra odbywa się przy użyciu talii 24 kart (od dziewiątki do asa).

Zasady gry

Na początek trzeba się zapoznać z wartością punktową poszczególnych kart: As (11 pkt), 10 (10 pkt), Król (4 pkt), Dama (3 pkt), Walet (2 pkt), 9 (0 pkt). Aby dobrze zrozumieć zasady gry należy zapoznać się z istotą meldunków. Są to dwie karty tego samego koloru (król oraz dama). Przyjmuje się, że najpierw należy położyć damę, gdyż jest ona niższą kartą i w przypadku zabrania jej ze stołu przez innego gracza odlicza się mniej punktów. Dzięki meldunkowi kolor ten staje się trumfem i przebija wszystkie inne kolory (aż do kolejnego meldunku).

Wartości meldunków są następujące: pik (40 pkt), trefl (60 pkt), karo (80 pkt), kier (100 pkt). Jeżeli gracz zamelduje meldunek, to otrzymuje taką ilość punktów, jaką jest dany meldunek wart. Po meldunku wszystkie karty tego koloru stają się atu (czyli trumfami), dzięki czemu przewyższają one karty innych kolorów. Atu obowiązuje do momentu zakończenia gry, bądź też zameldowania innego meldunku. Jednak należy pamiętać, że posiadanie meldunku w kartach nie daje pewności, że będziemy mogli go zameldować. Istnieje prawdopodobieństwo, że inny gracz nam ten meldunek rozbije. Dopiero zameldowanie meldunku daje nam pewność, że będziemy mieli za niego punkty.

Każdą partia gry można podzielić na kilka składowych elementów:

Rozdanie kart – jeden gracz rozdaje karty (ich ilość zależy od ilości zawodników). Następnie uczestnicy gry podnoszą swoje karty w taki sposób, aby inni ich nie widzieli. W kolejnej partii karty rozdaje gracz siedzący po lewej stronie osoby rozdającej. Karty musza być bardzo dobrze potasowane, aby układ kart nie wypaczył wyników gry. Należy poprosić gracza siedzącego po prawej stronie, aby ten przełożył karty. Gracz, który rozdaje karty innym graczom ma obowiązek odłożyć 3 karty na tzw. „musik” lub po 2 karty na 2 musiki w przypadku gry dwuosobowej). Ma on także prawo wybrać karty, które będą na „musiku”. W tym wypadku kładzie kartę na musika oraz kontynuuje rozdanie od kolejnej karty. Nie można położyć na musika pierwszej oraz ostatniej karty z rozdania, ze względu na możliwość ich podglądania w momencie tasowania. Nie można także dać na musika dwóch kolejnych kart. Ogólnie przyjęte jest, że na musika kładzie się kartę następną po karcie dla siebie (lub po karcie dla gracza po swojej prawej stronie w wypadku gry w cztery osoby)
 

<<< poprzednia strona kolejna >>>
~

 















 

 

(c) 2007 ZasadyGry.pl - Wszelkie prawa, włącznie z autorskimi zastrzeżone.

W serwisie zostały zawarte zasady, przepisy, reguły najpopularniejszych gier karcianych, planszowych, sportowych, hazardowych, rozgrywanych na kartce i innych.