|
Menu:
alfabetyczny
spis gier
Podział
wg
rodzaju:
gry karciane
gry planszowe
gry sportowe
gry hazardowe
gry na kartce
i inne
dodaj stronę do
ulubionych
informacje o
serwisie
|
|
|
Backgammon - zasady gry
Zasady gry w backgammon - strona 2/2
Przesuwanie pionów:
• Ilość wyrzuconych oczek na kostkach stanowią dwa oddzielne ruchy.
Można przesunąć jeden pionek o sumę oczek z dwóch kości, ale można
także przesunąć dwa pionki o odpowiednią ilość pól. Np. wyrzucamy
kostką 6 i 3 możemy przesunąć jeden pionek o 9 pozycji, bądź tez
przesunąć jeden pionek o 6, a drugi o 3 pola.
• Pionek można przestawić tylko na pole, które jest puste, stoją na
nim wyłącznie Twoje pionki, bądź też stoi na nim tylko jeden pionek
rywala. Nie można postawić pionka na polu, gdzie jest więcej niż
jeden pionek przeciwnika.
• W momencie wyrzucenia przez gracza na obu kostkach tej samej
ilości oczek, ruchy są podwajane. Czyli w momencie, gdy wyrzucimy na
każdej kostce po 2 oczka, to możemy: przesunąć jeden pionek o 8 pól,
albo dwa pionki o 4 pola, albo dwa pionki o 2 pola i jeden o cztery
pola, bądź też inna dowolna konfiguracja, ale w sumie możemy
przesunąć pionki o 8 pól.
• Każdy gracz musi przesuwać swoje pionki o taką ilość oczek, jaką
wyrzucił. Jeżeli nie może tego wykonać, to przesuwa pionki o ilość
oczek z kostki o wyższej wartości. Jeżeli jednak nie może i tego
zrobić, to wtedy przesuwa o ilość oczek z kostki drugiej. Jednak gdy
i to jest niemożliwe, to gracz traci swoją kolejkę.
Zbijanie pionków: do bicia pionków dochodzi wtedy, gdy pionek
gracz zostaje przesunięty na pole, gdzie znajduje się jeden pionek
przeciwnika. Wtedy to pionek przeciwnika zostaje zbity i przesuwa
się go na bandę. Gracz, którego pionek znalazł się na bandzie, nie
może wykonać normalnego ruchu aż do momentu, gdy nie zdejmie ich
wszystkich z bandy.
Zdejmowanie pionków z bandy do gry: pionki z bandy wyprowadza
się do domu przeciwnika. Stawia się je na polu, które odległe jest
od podwórza o ilość oczek z jednej kostki (w przypadku, gdy pion
może stanąć na to pole). W przypadku, gdy przeciwnik jest w
posiadaniu wszystkich sześciu pól w swym domu, nie ma możliwości na
wprowadzenie pionków z bandy, więc gracz traci swoją kolejkę.
Podobnie jest, gdy oba pola, które wskazują oczka z kostek są w
posiadaniu drugiego gracza.
Zdejmowanie pionków z planszy: jest to ostatni etap gry i
jest on możliwy dopiero w momencie posiadania wszystkich pionków w
domu. Gracz, który jako pierwszy zdejmie wszystkie pionki - wygrywa.
Można także wyprowadzać pionki, które znajdują się na polach
oddalonych od dworu o ilość wyrzuconych oczek (np. wyrzucając 4 i 3,
możemy zdjąć z planszy jeden pionek z pola 4 i jeden z pola 3).
Jeżeli na polach odpowiadającym ilości wyrzuconych oczek nie ma
pionków, to trzeba przesuwać pionki znajdujące się na dalszym polu.
Natomiast jeśli na dalszych polach nie ma już żadnych pionków, to
zawodnik może zdjąć z planszy pionek z ostatniego zajętego pola.
Należy jednak pamiętać, że pionki zdejmujemy dopiero wtedy, gdy w
domu są już wszystkie pionki. Jeżeli przeciwnik zbije nam pionek w
momencie zdejmowania pionków, to musimy przestać je zdejmować do
momentu, aż zbity pionek wróci do domu. Raz zdjęty z planszy pionek
nie wraca już na planszę.
Podstawowa strategia
Najważniejsze w tej grze jest umiejętne poruszanie się pionkami.
Należy robić to w ten sposób, aby nigdy nie pozostawiać żadnego
pionka samotnie (dzięki temu nie można ich zbić). Gracz powinien
starać się zablokować jak największą ilość pól w swoim domu, a
następnie musi się postarać zbić pionek przeciwnika (dzięki temu
przeciwnikowi ciężko będzie odzyskać pionek). Przeciwnik będzie mógł
wrócić do gry dopiero w momencie, jak Ty zaczniesz opuszczać swój
dom większą ilością pionków.
Podsumowanie
Często zawodnicy grający w tą grę rozgrywają nie tylko jeden
pojedynek, ale całe mecze. Za każde zwycięstwo zdobywa się jeden
punkt. Jeżeli gracz wprowadzi wszystkie swoje pionki na dwór zanim
jego rywal zdoła wprowadzić choćby 1 pionek, wtedy punktowana jest
podwójnie. Dodatkowo jeśli przeciwnik będzie miał choć jeden pionek
na bandzie, to zwycięzca otrzymuje potrójną ilość punktów. Często
zawodnicy grają przy wykorzystaniu tzw. kostki dublującej. Użycie
takiej kostki oznacza zwiększenie ilości punktów zdobywanych za
zwycięstwo. Jeżeli taka kostka została użyta, to zwycięzca dostaje
ilość punktów zdobytych za grę (1, 2 lub 3) pomnożone przez cyfrę,
jaka wypadła na kostce. Kiedy zawodnik wybierze podwojenie, jego
przeciwnik ma prawo dokonać kolejnej decyzji w sprawie podwojenia.
Gracz proponujący podwojenie nie może się już z tego wycofać.
Przeciwnik może zaakceptować ten wybór, lub też nie. Jeżeli
zaakceptuje, to zwycięzca otrzymuje ilość zdobytych w grze punktów
pomnożonych przez liczbę oczek wyrzuconych na kostce. Jeżeli jednak
odrzuci on propozycje, gra się kończy i zawodnik zwycięża za 1
punkt. Gdy przeciwnik zaakceptuje podwojenie, to pierwszy gracz
traci kostkę podwajającą. W późniejszym etapie gry zawodnik może
ponownie podwoić punkty. Używanie kostki dublującej do gry stosuje
się zgodnie z zasadami reguły Crawforda.
<<< poprzednia strona
kolejna >>>
~ |
|
|