ZasadyGry.pl

 
 
 Menu:

alfabetyczny
 spis gier

 Podział wg
 rodzaju:

gry karciane

gry planszowe

gry sportowe

gry hazardowe

gry na kartce
       i inne


dodaj stronę do
 ulubionych

informacje o
 serwisie

 

     

Backgammon - zasady gry

Zasady gry w backgammon - strona 2/2

Przesuwanie pionów:
• Ilość wyrzuconych oczek na kostkach stanowią dwa oddzielne ruchy. Można przesunąć jeden pionek o sumę oczek z dwóch kości, ale można także przesunąć dwa pionki o odpowiednią ilość pól. Np. wyrzucamy kostką 6 i 3 możemy przesunąć jeden pionek o 9 pozycji, bądź tez przesunąć jeden pionek o 6, a drugi o 3 pola.

• Pionek można przestawić tylko na pole, które jest puste, stoją na nim wyłącznie Twoje pionki, bądź też stoi na nim tylko jeden pionek rywala. Nie można postawić pionka na polu, gdzie jest więcej niż jeden pionek przeciwnika.

• W momencie wyrzucenia przez gracza na obu kostkach tej samej ilości oczek, ruchy są podwajane. Czyli w momencie, gdy wyrzucimy na każdej kostce po 2 oczka, to możemy: przesunąć jeden pionek o 8 pól, albo dwa pionki o 4 pola, albo dwa pionki o 2 pola i jeden o cztery pola, bądź też inna dowolna konfiguracja, ale w sumie możemy przesunąć pionki o 8 pól.

• Każdy gracz musi przesuwać swoje pionki o taką ilość oczek, jaką wyrzucił. Jeżeli nie może tego wykonać, to przesuwa pionki o ilość oczek z kostki o wyższej wartości. Jeżeli jednak nie może i tego zrobić, to wtedy przesuwa o ilość oczek z kostki drugiej. Jednak gdy i to jest niemożliwe, to gracz traci swoją kolejkę.

Zbijanie pionków: do bicia pionków dochodzi wtedy, gdy pionek gracz zostaje przesunięty na pole, gdzie znajduje się jeden pionek przeciwnika. Wtedy to pionek przeciwnika zostaje zbity i przesuwa się go na bandę. Gracz, którego pionek znalazł się na bandzie, nie może wykonać normalnego ruchu aż do momentu, gdy nie zdejmie ich wszystkich z bandy.

Zdejmowanie pionków z bandy do gry: pionki z bandy wyprowadza się do domu przeciwnika. Stawia się je na polu, które odległe jest od podwórza o ilość oczek z jednej kostki (w przypadku, gdy pion może stanąć na to pole). W przypadku, gdy przeciwnik jest w posiadaniu wszystkich sześciu pól w swym domu, nie ma możliwości na wprowadzenie pionków z bandy, więc gracz traci swoją kolejkę. Podobnie jest, gdy oba pola, które wskazują oczka z kostek są w posiadaniu drugiego gracza.

Zdejmowanie pionków z planszy: jest to ostatni etap gry i jest on możliwy dopiero w momencie posiadania wszystkich pionków w domu. Gracz, który jako pierwszy zdejmie wszystkie pionki - wygrywa. Można także wyprowadzać pionki, które znajdują się na polach oddalonych od dworu o ilość wyrzuconych oczek (np. wyrzucając 4 i 3, możemy zdjąć z planszy jeden pionek z pola 4 i jeden z pola 3). Jeżeli na polach odpowiadającym ilości wyrzuconych oczek nie ma pionków, to trzeba przesuwać pionki znajdujące się na dalszym polu. Natomiast jeśli na dalszych polach nie ma już żadnych pionków, to zawodnik może zdjąć z planszy pionek z ostatniego zajętego pola. Należy jednak pamiętać, że pionki zdejmujemy dopiero wtedy, gdy w domu są już wszystkie pionki. Jeżeli przeciwnik zbije nam pionek w momencie zdejmowania pionków, to musimy przestać je zdejmować do momentu, aż zbity pionek wróci do domu. Raz zdjęty z planszy pionek nie wraca już na planszę.

Podstawowa strategia

Najważniejsze w tej grze jest umiejętne poruszanie się pionkami. Należy robić to w ten sposób, aby nigdy nie pozostawiać żadnego pionka samotnie (dzięki temu nie można ich zbić). Gracz powinien starać się zablokować jak największą ilość pól w swoim domu, a następnie musi się postarać zbić pionek przeciwnika (dzięki temu przeciwnikowi ciężko będzie odzyskać pionek). Przeciwnik będzie mógł wrócić do gry dopiero w momencie, jak Ty zaczniesz opuszczać swój dom większą ilością pionków.

Podsumowanie

Często zawodnicy grający w tą grę rozgrywają nie tylko jeden pojedynek, ale całe mecze. Za każde zwycięstwo zdobywa się jeden punkt. Jeżeli gracz wprowadzi wszystkie swoje pionki na dwór zanim jego rywal zdoła wprowadzić choćby 1 pionek, wtedy punktowana jest podwójnie. Dodatkowo jeśli przeciwnik będzie miał choć jeden pionek na bandzie, to zwycięzca otrzymuje potrójną ilość punktów. Często zawodnicy grają przy wykorzystaniu tzw. kostki dublującej. Użycie takiej kostki oznacza zwiększenie ilości punktów zdobywanych za zwycięstwo. Jeżeli taka kostka została użyta, to zwycięzca dostaje ilość punktów zdobytych za grę (1, 2 lub 3) pomnożone przez cyfrę, jaka wypadła na kostce. Kiedy zawodnik wybierze podwojenie, jego przeciwnik ma prawo dokonać kolejnej decyzji w sprawie podwojenia. Gracz proponujący podwojenie nie może się już z tego wycofać. Przeciwnik może zaakceptować ten wybór, lub też nie. Jeżeli zaakceptuje, to zwycięzca otrzymuje ilość zdobytych w grze punktów pomnożonych przez liczbę oczek wyrzuconych na kostce. Jeżeli jednak odrzuci on propozycje, gra się kończy i zawodnik zwycięża za 1 punkt. Gdy przeciwnik zaakceptuje podwojenie, to pierwszy gracz traci kostkę podwajającą. W późniejszym etapie gry zawodnik może ponownie podwoić punkty. Używanie kostki dublującej do gry stosuje się zgodnie z zasadami reguły Crawforda.

<<< poprzednia strona kolejna >>>
~

 















 

 

(c) 2007 ZasadyGry.pl - Wszelkie prawa, włącznie z autorskimi zastrzeżone.

W serwisie zostały zawarte zasady, przepisy, reguły najpopularniejszych gier karcianych, planszowych, sportowych, hazardowych, rozgrywanych na kartce i innych.