|
Menu:
alfabetyczny
spis gier
Podział
wg
rodzaju:
gry karciane
gry planszowe
gry sportowe
gry hazardowe
gry na kartce
i inne
dodaj stronę do
ulubionych
informacje o
serwisie
|
|
|
Chińczyk - zasady gry
Zasady gry w Chińczyka - strona 2/2
Po ułożeniu pionków na planszy, zawodnicy wykonują po trzy rzuty
kostką (według ustalonej wcześniej kolejności). Gdy któryś z
grających wyrzuci szóstkę, to kładzie jeden ze swoich pionków na
polu startowym, które jest tego samego koloru co „baza”, a następnie
rzuca kostką ponownie i przesuwa pionek o taką liczbę pól jaką
wyrzuciła kostka. Pionki zawodników poruszają się w kierunku
wskazywanym przez strzałkę przy polu startowym (zgodnie z ruchem
wskazówek zegara), po drodze składającej się z pól rozmieszczonych
dookoła planszy. Aby wyjść pionkiem z „bazy” konieczne jest
wyrzucenie kostką szóstki. Jeśli wszystkie pionki gracza są w
„bazie” to podczas jednego ruchu przysługują mu trzy próby na
wyrzucenie kostką sześciu oczek. Kiedy w „bazie” jest mniej pionków,
gracz może rzucić kostką tylko raz. Dlatego warto podczas gry
wykorzystać wyrzucone przez siebie szóstki na wychodzenie pionkami z
„bazy”.
Po wyjściu z „bazy” gracze przesuwają swoje pionki o tyle pól, ile
oczek wyrzucą kostką. Gdy któryś z zawodników wyrzuci szóstkę, to
oprócz tego, że może on wyprowadzić kolejny swój pionek z „bazy”, to
może on zrezygnować z wyprowadzenia pionka, a w zamian za to ma
prawo do jeszcze jednego rzutu. Np. jeśli gracz wyrzuci szóstkę i
(rezygnując z wyprowadzenia pionka z „bazy”) zaraz potem wyrzuci
trójkę, to posuwa się pionkiem o dziewięć pól do przodu (6 + 3 = 9).
Jeżeli natomiast wyrzuci szóstkę i zaraz później na kostce znów
wypadnie szóstka, to rzuca jeszcze raz i tak dalej. Nie może on
jednak zrobić w ten sposób więcej niż trzy ruchy pod rząd.
Wskazówka: jeśli gracz wyrzuci dwa razy z rzędu szóstkę a w trzecim
rzucie czwórkę, to może to wykorzystać na przesunięcie jednego
pionka o sześć pól, wprowadzenie na pole startowe kolejnego pionka i
przemieszczenie o cztery pola trzeciego pionka.
Kiedy pionek jednego z graczy stanie na polu, na którym stoi pionek
przeciwnika, to nowoprzybyły pionek zbija pionek rywala, który w
rezultacie musi wrócić do swojej „bazy”. Natomiast jeśli na polu tym
znajduje się własny pionek gracza, to ruch taki jest zabroniony. Na
jednym polu stać może bowiem wyłącznie jeden pionek.
Gdy zawodnik przejdzie swoim pionkiem dookoła całej planszy, to ma
za zadanie wprowadzić swój pionek do „domku”, czyli do czterech pól
(w kolorze swoich pionków), znajdujących się w środkowej części
planszy. Każdy zawodnik w trakcie gry zmierza swoimi pionkami do
swojego „domku”, tak więc nie może wprowadzać pionków do cudzego
„domku”.
Jeśli grający wprowadził swój pionek do „domku”, nie mając przy tym
na planszy żadnych pionków i żadnej możliwości wykonania ruchu, to
rzuca kostką tak, jak na początku gry, czyli trzy razy do momentu aż
wyrzuci szóstkę. To samo dzieje się kiedy wszystkie pionki gracza
zostały zbite i nie ma on żadnej możliwości ruchu.
Zakończenie gry
Zwycięzcą gry zostaje ten zawodnik, który pierwszy wprowadzi swoje
cztery pionki do „domku”. Jeżeli w grze brało udział trzech lub
czterech uczestników, to pozostali gracze dalej mogą toczyć grę i
walczyć o drugie oraz trzecie miejsce.
Gra w „Chińczyka” uczy cierpliwości. Gdy pionek któregoś gracza
zostaje zbity, musi wrócić do „bazy” i zacząć wędrówkę do „domku” od
nowa. Należy iść do przodu, zbijać pionki przeciwnika i blokować
jego ruchy, ażeby triumfalnie dotrzeć do bezpiecznego pola, jakim
jest „domek”. Tam nikt już nie będzie mógł zbić naszego pionka.
Życzymy powodzenia!
<<< poprzednia strona
kolejna >>>
~ |
|
|