|
Menu:
alfabetyczny
spis gier
Podział
wg
rodzaju:
gry karciane
gry planszowe
gry sportowe
gry hazardowe
gry na kartce
i inne
dodaj stronę do
ulubionych
informacje o
serwisie
|
|
|
Go - zasady gry
Zasady gry w go - strona 1/4
Go jest to gra planszowa, pochodząca ze
starożytnych Chin, która była również popularna w Korei oraz
Japonii. W ostatnich latach gra ta zdobywa coraz to większą
popularność na całym świecie (także i w Polsce). Jest to gra, która
w specyficzny sposób łączy ze sobą naukę, sport i sztukę.
Historia
Legendy głoszą, że początki tej gry sięgają ponad 2000 lat p.n.e.
Najbardziej znane źródła podają, że grę wymyślił cesarz Yao (lata
2357-2255 p.n.e.), a została ona zaprojektowana w celu kształcenia
jego syna Dan Zhu. Jednak pierwsze wzmianki o tej grze pochodzą
dopiero z okresu panowania dynastii Zhou (1122-221 p.n.e.).
Natomiast pierwszy podręcznik do nauki gry w Go napisał znany
chiński historyk Ban Gu (30-92 r.), a podręcznik ten zatytułował Yi
Zhi – Istota Go. Gra dotarła do Japonii dopiero w V wieku za sprawą
chińskich nauczycieli pisma.
Zasady Go
W przeciwieństwie do innych gier, które posiadają tylko jeden
powszechnie uznawany zbiór reguł i zasad oraz niechętne wprowadzanie
w nim poprawek, w Go istnieje bardzo dużo różnych zasad i nie
występuje upór przed wprowadzaniem jakichkolwiek modyfikacji.
Plansza do gry – „Goban” jest to plansza do gry w Go, na której
oznaczone są linie. Zawodnicy (biały oraz czarny) układają na
przemian na przecięciach tychże linii kamienie. Plansze mają
narysowane siatki linii pionowych i poziomych (w takiej samej
ilości), zwykle jest ich 19, 13 lub 9. Tradycyjne plansze posiadają
nieparzystą ilość linii w każdym z kierunków, w celu umożliwienia
zawodnikom grania kamykami w równo odległych punktach od boków, czy
też rogów (centrum planszy jest tzw. doskonałością). Plansza
początkowo może być pusta, ale mogą się na niej także znajdować
kamienie. Najczęściej niepuste ustawienie na początku rozgrywki
stanowią czarne kamienie (handicapowe – dla słabszego zawodnika),
które są ustawione w punktach hoshi.
Przebieg gry – po wstępnym rozstawieniu kamieni początkowych, gracze
stawiają w odpowiedniej kolejności po jednym kamieniu na
którekolwiek z pustych pól. Mogą też nie korzystać z tego prawa i
powiedzieć pas. Jeżeli obaj gracze kolejno po sobie spasują, to
następuje koniec gry i należy policzyć wynik. Według dzisiejszych
reguł pierwszy ruch wykonuje czarny zawodnik (jeżeli nie ma na
planszy kamieni handicapowych). Grupa jest to zbiór kamieni jednego
koloru, które są bezpośrednio połączone liniami. Jeśli po
postawieniu kamienia którakolwiek z grup przeciwnika nie sąsiaduje z
ani jednym pustym przecięciem, to zostaje ona zabita (wzięta w
niewolę). Kamienie są następnie zdejmowane z planszy i w zależności
od zasad mogą one powrotem trafić do właściciela (w przypadku, gdy
nie liczą się one do punktacji), bądź też trafiają one do zawodnika,
który zabrał je do niewoli. Jeżeli ruch powoduje zabicie grupy
rywala, to w tym miejscu pojawiają się wolne przecięcia (a
postawiony kamień na pewno żyje). Jednak postawienie go w miejscu,
gdzie nie posiada on żadnego kontaktu z wolnymi przecięciami, ani
grupą kamienia jest samobójstwem. Takie samobójstwo pojedynczego
kamienia jest według reguł nielegalne (jest tak, ponieważ sytuacja
po postawieniu kamienia jest taka sama jak i przed jego
postawieniem). Dużo bardziej skomplikowany problem stanowią
samobójstwa grup kamieni, poprzez dostawienie kamienia w miejscu
ostatniego tzw. oddechu grupy, który to nie generuje dla niej nowego
oddechu. W niektórych przypadkach takie zagranie jest konieczne, ale
ogólnie reguły tego zabraniają.
<<< poprzednia strona
kolejna >>>
~ |
|
|