ZasadyGry.pl

 
 
 Menu:

alfabetyczny
 spis gier

 Podział wg
 rodzaju:

gry karciane

gry planszowe

gry sportowe

gry hazardowe

gry na kartce
       i inne


dodaj stronę do
 ulubionych

informacje o
 serwisie

 

     

Go - zasady gry

Zasady gry w go - strona 1/4

Go jest to gra planszowa, pochodząca ze starożytnych Chin, która była również popularna w Korei oraz Japonii. W ostatnich latach gra ta zdobywa coraz to większą popularność na całym świecie (także i w Polsce). Jest to gra, która w specyficzny sposób łączy ze sobą naukę, sport i sztukę.

Historia

Legendy głoszą, że początki tej gry sięgają ponad 2000 lat p.n.e. Najbardziej znane źródła podają, że grę wymyślił cesarz Yao (lata 2357-2255 p.n.e.), a została ona zaprojektowana w celu kształcenia jego syna Dan Zhu. Jednak pierwsze wzmianki o tej grze pochodzą dopiero z okresu panowania dynastii Zhou (1122-221 p.n.e.). Natomiast pierwszy podręcznik do nauki gry w Go napisał znany chiński historyk Ban Gu (30-92 r.), a podręcznik ten zatytułował Yi Zhi – Istota Go. Gra dotarła do Japonii dopiero w V wieku za sprawą chińskich nauczycieli pisma.

Zasady Go

W przeciwieństwie do innych gier, które posiadają tylko jeden powszechnie uznawany zbiór reguł i zasad oraz niechętne wprowadzanie w nim poprawek, w Go istnieje bardzo dużo różnych zasad i nie występuje upór przed wprowadzaniem jakichkolwiek modyfikacji.

Plansza do gry – „Goban” jest to plansza do gry w Go, na której oznaczone są linie. Zawodnicy (biały oraz czarny) układają na przemian na przecięciach tychże linii kamienie. Plansze mają narysowane siatki linii pionowych i poziomych (w takiej samej ilości), zwykle jest ich 19, 13 lub 9. Tradycyjne plansze posiadają nieparzystą ilość linii w każdym z kierunków, w celu umożliwienia zawodnikom grania kamykami w równo odległych punktach od boków, czy też rogów (centrum planszy jest tzw. doskonałością). Plansza początkowo może być pusta, ale mogą się na niej także znajdować kamienie. Najczęściej niepuste ustawienie na początku rozgrywki stanowią czarne kamienie (handicapowe – dla słabszego zawodnika), które są ustawione w punktach hoshi.

Przebieg gry – po wstępnym rozstawieniu kamieni początkowych, gracze stawiają w odpowiedniej kolejności po jednym kamieniu na którekolwiek z pustych pól. Mogą też nie korzystać z tego prawa i powiedzieć pas. Jeżeli obaj gracze kolejno po sobie spasują, to następuje koniec gry i należy policzyć wynik. Według dzisiejszych reguł pierwszy ruch wykonuje czarny zawodnik (jeżeli nie ma na planszy kamieni handicapowych). Grupa jest to zbiór kamieni jednego koloru, które są bezpośrednio połączone liniami. Jeśli po postawieniu kamienia którakolwiek z grup przeciwnika nie sąsiaduje z ani jednym pustym przecięciem, to zostaje ona zabita (wzięta w niewolę). Kamienie są następnie zdejmowane z planszy i w zależności od zasad mogą one powrotem trafić do właściciela (w przypadku, gdy nie liczą się one do punktacji), bądź też trafiają one do zawodnika, który zabrał je do niewoli. Jeżeli ruch powoduje zabicie grupy rywala, to w tym miejscu pojawiają się wolne przecięcia (a postawiony kamień na pewno żyje). Jednak postawienie go w miejscu, gdzie nie posiada on żadnego kontaktu z wolnymi przecięciami, ani grupą kamienia jest samobójstwem. Takie samobójstwo pojedynczego kamienia jest według reguł nielegalne (jest tak, ponieważ sytuacja po postawieniu kamienia jest taka sama jak i przed jego postawieniem). Dużo bardziej skomplikowany problem stanowią samobójstwa grup kamieni, poprzez dostawienie kamienia w miejscu ostatniego tzw. oddechu grupy, który to nie generuje dla niej nowego oddechu. W niektórych przypadkach takie zagranie jest konieczne, ale ogólnie reguły tego zabraniają.

<<< poprzednia strona kolejna >>>
~

 















 

 

(c) 2007 ZasadyGry.pl - Wszelkie prawa, włącznie z autorskimi zastrzeżone.

W serwisie zostały zawarte zasady, przepisy, reguły najpopularniejszych gier karcianych, planszowych, sportowych, hazardowych, rozgrywanych na kartce i innych.