|
Menu:
alfabetyczny
spis gier
Podział
wg
rodzaju:
gry karciane
gry planszowe
gry sportowe
gry hazardowe
gry na kartce
i inne
dodaj stronę do
ulubionych
informacje o
serwisie
|
|
|
Go - zasady gry
Zasady gry w go - strona 2/4
Istnieją jednak reguły, które zapobiegają
zapętleniu się gry. Współczesne reguły gry zawierają zasadę „ko”,
która zakłada, że zabitego kamienia nie można od razu odbić, jeżeli
powoduje to powrót do sytuacji wyjściowej. Należy wykonać co
najmniej jeden ruch. Niektóre zbiory zasad zajmują się także innymi
powtórzeniami sytuacyjnymi na planszy. Na przykład jeżeli na planszy
znajduje się kilka ko jednocześnie, a zawodnicy biorą je
naprzemiennie. Reguły zabraniają powtarzania takiej samej sytuacji
na planszy dwu, lub trzykrotnie. Japońskie reguły pozwalają na
zakończenie takiej rozgrywki „bez wyniku”. Uzasadnieniem takiego
wyniku jest: jeżeli jeden z zawodników i tak wygrywa, to może on
poświęcić wielokrotne ko, jeżeli zaś żaden nie może poświęcić ko, to
znaczy, że wynik od niego zależy, a tym samym zależy on od czegoś,
co jest nierozstrzygnięte, czyli takiego wyniku nie ma.
Wyniki – występują dwa główne sposoby
obliczania wyniku: japoński oraz chiński, jednak w praktyce dają one
taki sam wynik. Występuje także wiele szczegółowych reguł, które
bardzo istotnie wpływają na końcowy wynik.
• Japoński system – jest to punktacja terytorialna, a
procedura liczenia wygląda tak: usuwa się martwe grupy z terytorium
przeciwnika, liczy się po punkcie za każde przecięcie na terytorium
własnym, liczy się po punkcie za każdego jeńca oraz dodaje się
punkty komi (punkty bonusowe dla gracza białego za czarne kamienie
handicapowe na początku gry).
• Chiński system – jest to punktacja obszarowa, według której
zwycięzcą zostaje zawodnik, który posiada większy obszar (z
uwzględnieniem komi). Tutaj także zlicza się punkty po jeden za
każdy żywy kamień, oraz punkt za terytorium.
Jeżeli nie było kamieni handicapowych, a zawodnicy wykonali po tyle
samo ruchów (każdy z graczy postawił taką samą ilość kamieni), to
różnica kamieni pozostających na planszy jest równa różnicy ilości
jeńców, a co za tym idzie różnica wyniku jest taka sama. Czarny
zawodnik zazwyczaj rozpoczyna w lepszej sytuacji, dlatego też biały
gracz dostaje punkty jako rekompensatę (komi). „Komi” początkowo
wynosiła 4, potem zmieniono ją na 4,5 współcześnie jednak stosuje
się wysokość 5,5, 6,5, a nawet 7,5. Dość duży wpływ na wynik mają
reguły gry, a dokładniej określenie które kamienie są żywe, a które
martwe. Ważne jest także określenie w jaki sposób liczy się punkty
za terytorium. Istnieje także możliwość rezygnacji z gry. Jest to
dobry zwyczaj, aby zrezygnować z dalszej rozgrywki, kiedy wygrana
jest już niemożliwa. Osoby początkujące często nie są w stanie
ocenić, czy jest jeszcze szansa na zwycięstwo i ciągną grę do końca,
podczas gdy można ją było już dawno skończyć.
<<< poprzednia strona
kolejna >>>
~ |
|
|