|
Menu:
alfabetyczny
spis gier
Podział
wg
rodzaju:
gry karciane
gry planszowe
gry sportowe
gry hazardowe
gry na kartce
i inne
dodaj stronę do
ulubionych
informacje o
serwisie
|
|
|
Monopoly - zasady gry
Zasady gry w monopoly - strona 2/3
• Poruszanie się po planszy: na początku gry gracze ustalają
między sobą, bądź też losują kolejność ruchu. Następnie każdy gracz
rzuca dwiema kośćmi i porusza swój pionek o ilość pół, którą
wyrzucił kostkami. W przypadku wyrzucenia dubletu (na obu kostkach
jest taka sama ilość oczek), zyskuje dodatkowy ruch. W przypadku
wyrzucenia dubletu trzy razy pod rząd powoduje przeniesienie
zawodnika do więzienia (nie ma on możliwości przejść przez start).
• Zakup nieruchomości: w momencie, kiedy gracz staje na polu
niewykupionym przez nikogo, może wykupić daną nieruchomość, bądź też
wystawić ją na aukcję. Jeżeli zdecyduje się na zakup nieruchomości,
to wpłaca do banku należność oraz zabiera kartę nieruchomości, która
jest potwierdzeniem jej zakupu. W przypadku wystawienia na
licytację, obiekt kupuje gracz, który zaproponuje największą cenę za
nieruchomość. Istnieje także możliwość sprzedaży nieruchomości po
cenie, jaka gracze między sobą uzgodnią.
• Czynsz: jeżeli gracz stoi na polu, którego właścicielem
jest inny gracz, to jest on zobowiązany zapłacić mu czynsz. Jeżeli
nie jest w stanie zapłacić czynszu, to automatycznie zostaje
bankrutem, oddaje swoje nieruchomości wierzycielowi i odpada z gry.
• Więzienie: gracz może trafić do więzienia z trzech powodów.
Pierwszym z nich jest stanięcie na polu „idź do więzienia”, drugi to
wyrzucenie dubletu trzy razy pod rząd, a trzeci sposób to
wylosowanie karty z puli „Szansa” lub „Kasa Społeczna”, która
nakazuje iść do więzienia. Jeżeli chcemy wyjść z więzienia, to
musimy zapłacić 50 zł kaucji, możemy pokazać kartę wyjścia z
więzienia, albo można wyrzucić dublet na początku następnej rundy.
Gracz, który przez trzy kolejne rundy nie wyrzuci dubletu, musi
zapłacić kaucję i wtedy wychodzi z więzienia. W przypadku, gdy nie
ma z czego opłacić kaucji, to zostaje bankrutem, jego nieruchomości
są przejmowane przez bank, a on sam odpada z gry.
• Szansa i Kasa Społeczna: jeżeli gracz stanie na pola o tych
nazwach, to losuje z odpowiedniego zestawu kartę i czyta tekst na
niej zamieszczony, a następnie wykonuje czynność, która jest na niej
opisana.
• Podatki: plansza posiada dwa pola związane z opłatami
podatkowymi. Na jednym pobierana kwota to 100 zł, a na drugim 200
zł. Gracz, który stanie na dane pole musi zapłacić na rzecz banku
dana kwotę. Jeżeli go nie stać, to staje się bankrutem, jego
nieruchomości przejmuje bank, a on sam kończy grę.
• Domy i Hotele: gracz posiadający wszystkie ulice z danego
koloru ma monopol w tej dzielnicy, dzięki czemu od rywali może
pobierać podwójny czynsz. Może także wykupywać na swoich ulicach
domki. Jednak liczba domków na ulicy nie może być większa niż o 1
domek w porównaniu z pozostałymi ulicami na polach danego koloru.
Domki można kupować w każdym momencie (nie ma obowiązku stać na
określonym polu). W momencie, kiedy gracz będzie posiadał cztery
domki na jednej ulicy, może wykupić w tym miejscu hotel dopłacając
wartość za jeden domek i zamieniając wszystkie domki na jeden hotel.
Dzięki temu gracz będzie mógł pobierać najwyższy możliwy czynsz na
danym polu (stawki czynszu podane są na karcie nieruchomości).
<<< poprzednia strona
kolejna >>>
~ |
|
|