|
Menu:
alfabetyczny
spis gier
Podział
wg
rodzaju:
gry karciane
gry planszowe
gry sportowe
gry hazardowe
gry na kartce
i inne
dodaj stronę do
ulubionych
informacje o
serwisie
|
|
|
Scrabble - zasady gry
Zasady gry w scrabble - strona 1/3
Scrabble to gra słowna, w którą może grać od 2
do 4 graczy. Polega na układaniu słów na planszy przy użyciu 7
płytek z literami (o różnej wartości punktowej), którymi dysponuje
każdy gracz. Układane słowa, które muszą być ze sobą powiązane,
przypominają budowanie krzyżówki. Celem graczy jest uzyskanie
możliwie największego wyniku, dlatego każdy gracz stara się zdobyć
jak największą liczbę punktów. W tym celu należy wykorzystywać
wartości liter, a także premiowane pola znajdujące się na planszy.
Im większe umiejętności graczy, tym więcej punktów mogą oni zdobyć.
Najlepsi uzyskują nawet 800 punktów i więcej.
Historia gry
Wynalazcą gry był amerykański architekt Alfred Butts, który na
początku lat 30-tych XX wieku, zmagając się z bezrobociem,
zdecydował że wymyśli nową grę planszową. Na początku gra ta nosiła
nazwę „Lexiko”, potem Butts zmienił ją na „Criss Cross Words”.
Niestety poszukiwania producentów, którzy chcieliby nabyć patent tej
gry nie powiodły się, gdyż producenci nie byli tym zainteresowani,
mało tego - uważali grę za nudną. Butts w końcu sprzedał prawa
pewnemu wielbicielowi gier, emerytowanemu urzędnikowi, Jamesowi
Brunotowi. Ten wprowadził kilka zmian do pomysłu Buttsa i nazwał grę
„Scrabble”, co oznacza szukać gorączkowo, po omacku. Początkowo
Brunot produkował grę własnoręcznie, później jednak, w roku 1948,
prawa do gry nabyła firma Selchow & Righter, która zaczęła
produkować Scrabble na skalę masową. Obecnie prawa autorskie do
nazwy Scrabble są w posiadaniu firmy Mattel, a także firmy Hasbro
(USA, Kanada). Jest to jedna z najbardziej popularnych gier słownych
na świecie.
Elementy gry
W pudełku z grą znajdują się:
• plansza,
• płytki z literami (100 sztuk),
• stojaki na litery (4),
• woreczek bawełniany na litery.
Planszę rozkładamy na środku miejsca przeznaczonego do gry.
Następnie każdy z graczy ustawia swój stojak na literki na wprost
siebie. W woreczku znajdują się wszystkie płytki z literami alfabetu
(98), a także dwie płytki zwane „blankami” (czyste, bez żadnej
literki). Na każdej płytce oprócz „blanków”, w prawym dolnym rogu,
widnieje określona liczba punktów odpowiadająca każdej literze.
„Blank” może zastąpić dowolną literę, jednak nie ma on żadnej
wartości punktowej. Gracz, który wykorzysta w swoim słowie „blanka”,
układając go na planszy musi powiedzieć jaka literka się za nim
kryje. Ustalenie to będzie ważne do końca gry.
Gracze losują z woreczka po jednej literze – ten, kto wyciągnął
literkę najbliższą pierwszej literze alfabetu, rozpoczyna grę.
Płytki z literami wędrują z powrotem do woreczka. Następnie gracze
losują po siedem płytek i ustawiają je na swoich stojaczkach w
sposób niewidoczny dla innych. Gra odbywa się zgodnie z ruchem
wskazówek zegara. Należy wziąć długopis i kartkę papieru, aby jedna
osoba zapisywała punkty graczy po zakończeniu każdego ruchu.
<<< poprzednia strona
kolejna >>>
~ |
|
|