ZasadyGry.pl

 
 
 Menu:

alfabetyczny
 spis gier

 Podział wg
 rodzaju:

gry karciane

gry planszowe

gry sportowe

gry hazardowe

gry na kartce
       i inne


dodaj stronę do
 ulubionych

informacje o
 serwisie

 

     

Scrabble - zasady gry

Zasady gry w scrabble - strona 2/3

Reguły gry

Ułożenie pierwszego słowa jest zadaniem pierwszego gracza. Musi on utworzyć z dwóch lub więcej płytek słowo, a następnie ułożyć je w ciągłej linii, poziomo lub pionowo, tak, by jedna z płytek znalazła się na samym środku planszy (pole z gwiazdką).

Kolejny gracz, jak i każdy następny, może dołożyć jedną lub kilka płytek z literami do słowa, które jest już ułożone na planszy, albo może utworzyć nowe słowo o długości co najmniej dwóch literek. Na koniec każdego ruchu, po ułożeniu słowa na planszy, gracz losuje z woreczka taką samą ilość płytek, jaką przed chwilą wyłożył, przez co ma na stojaczku zawsze siedem liter. Grający może wykorzystać swój ruch na wymianę dowolnej liczby płytek bądź też opuścić kolejkę. Wtedy kolejka przechodzi na następnego gracza. Gra się jednak kończy, kiedy wszyscy gracze opuszczą kolejkę dwa razy pod rząd.

Jeśli ułożone na planszy płytki łączą się z innymi płytkami na sąsiadujących ze sobą polach, to muszą tworzyć z nimi całe, mające sens słowa. Gracz otrzymuje punkty za wszystkie nowoutworzone przez siebie wyrazy, jak również za słowa zmodyfikowane w wyniku swojego ruchu. Liczbę punktów oblicza się biorąc pod uwagę wszystkie ułożone lub uzupełnione w danym ruchu wyrazy, dodając wartości tworzących je liter. Przy liczeniu punktów należy pamiętać o polach premiowych, na których grający postawił swoje płytki.

Pola premiowe

Na planszy, która składa się z kwadratowych pól, znajdują się specjalne pola, dzięki którym ułożone na nich słowa zdobywają więcej punktów.

Są to następujące pola:
• premie literowe – pole o kolorze jasnoniebieskim podwaja wartość litery położonej na tym polu, a pole o kolorze ciemnoniebieskim wartość tę potraja;
• premie słowne – pole jasnoczerwone sprawia, że jeśli choć jedna z literek układanego słowa zostanie na nim postawiona, to suma punktów całego wyrazu zostanie podwojona, gdy natomiast płytka z literką znajdzie się na polu ciemnoczerwonym – wartość punktowa wyrazu zostanie potrojona.

Przed podwojeniem lub potrojeniem wartości wyrazu muszą zostać uwzględnione najpierw premie literowe (o ile ułożone słowo znajduje się zarówno na polach premii literowych jak i premii słownych). Ważne: każda z premii obejmuje tylko ten ruch, w którym grający kładzie na polu premii płytkę z literką. Raz wykorzystana premia jest już później nieważna.

„Blank” zawsze ma wartość równą zero. Położony na polu premii literowej (podwójnej lub potrójnej) wciąż ma wartość zerową. Jeśli grającemu uda się w jednym ruchu ułożyć na planszy wszystkie siedem płytek, wtedy otrzymuje on premię specjalną w wysokości 50 punktów. Premia ta, po wcześniejszym uwzględnieniu wszystkich możliwych premii literowych i słownych, jest dodawana do wyniku gracza.

<<< poprzednia strona kolejna >>>
~

 















 

 

(c) 2007 ZasadyGry.pl - Wszelkie prawa, włącznie z autorskimi zastrzeżone.

W serwisie zostały zawarte zasady, przepisy, reguły najpopularniejszych gier karcianych, planszowych, sportowych, hazardowych, rozgrywanych na kartce i innych.