|
Menu:
alfabetyczny
spis gier
Podział
wg
rodzaju:
gry karciane
gry planszowe
gry sportowe
gry hazardowe
gry na kartce
i inne
dodaj stronę do
ulubionych
informacje o
serwisie
|
|
|
Scrabble - zasady gry
Zasady gry w scrabble - strona 2/3
Reguły gry
Ułożenie pierwszego słowa jest zadaniem pierwszego gracza. Musi on
utworzyć z dwóch lub więcej płytek słowo, a następnie ułożyć je w
ciągłej linii, poziomo lub pionowo, tak, by jedna z płytek znalazła
się na samym środku planszy (pole z gwiazdką).
Kolejny gracz, jak i każdy następny, może dołożyć jedną lub kilka
płytek z literami do słowa, które jest już ułożone na planszy, albo
może utworzyć nowe słowo o długości co najmniej dwóch literek. Na
koniec każdego ruchu, po ułożeniu słowa na planszy, gracz losuje z
woreczka taką samą ilość płytek, jaką przed chwilą wyłożył, przez co
ma na stojaczku zawsze siedem liter. Grający może wykorzystać swój
ruch na wymianę dowolnej liczby płytek bądź też opuścić kolejkę.
Wtedy kolejka przechodzi na następnego gracza. Gra się jednak
kończy, kiedy wszyscy gracze opuszczą kolejkę dwa razy pod rząd.
Jeśli ułożone na planszy płytki łączą się z innymi płytkami na
sąsiadujących ze sobą polach, to muszą tworzyć z nimi całe, mające
sens słowa. Gracz otrzymuje punkty za wszystkie nowoutworzone przez
siebie wyrazy, jak również za słowa zmodyfikowane w wyniku swojego
ruchu. Liczbę punktów oblicza się biorąc pod uwagę wszystkie ułożone
lub uzupełnione w danym ruchu wyrazy, dodając wartości tworzących je
liter. Przy liczeniu punktów należy pamiętać o polach premiowych, na
których grający postawił swoje płytki.
Pola premiowe
Na planszy, która składa się z kwadratowych pól, znajdują się
specjalne pola, dzięki którym ułożone na nich słowa zdobywają więcej
punktów.
Są to następujące pola:
• premie literowe – pole o kolorze jasnoniebieskim podwaja wartość
litery położonej na tym polu, a pole o kolorze ciemnoniebieskim
wartość tę potraja;
• premie słowne – pole jasnoczerwone sprawia, że jeśli choć jedna z
literek układanego słowa zostanie na nim postawiona, to suma punktów
całego wyrazu zostanie podwojona, gdy natomiast płytka z literką
znajdzie się na polu ciemnoczerwonym – wartość punktowa wyrazu
zostanie potrojona.
Przed podwojeniem lub potrojeniem wartości wyrazu muszą zostać
uwzględnione najpierw premie literowe (o ile ułożone słowo znajduje
się zarówno na polach premii literowych jak i premii słownych).
Ważne: każda z premii obejmuje tylko ten ruch, w którym grający
kładzie na polu premii płytkę z literką. Raz wykorzystana premia
jest już później nieważna.
„Blank” zawsze ma wartość równą zero. Położony na polu premii
literowej (podwójnej lub potrójnej) wciąż ma wartość zerową. Jeśli
grającemu uda się w jednym ruchu ułożyć na planszy wszystkie siedem
płytek, wtedy otrzymuje on premię specjalną w wysokości 50 punktów.
Premia ta, po wcześniejszym uwzględnieniu wszystkich możliwych
premii literowych i słownych, jest dodawana do wyniku gracza.
<<< poprzednia strona
kolejna >>>
~ |
|
|