ZasadyGry.pl

 
 
 Menu:

alfabetyczny
 spis gier

 Podział wg
 rodzaju:

gry karciane

gry planszowe

gry sportowe

gry hazardowe

gry na kartce
       i inne


dodaj stronę do
 ulubionych

informacje o
 serwisie

 

     

Tysiąc - zasady gry

Zasady gry w tysiąca - strona 2/3

Licytacja – każdy gracz po rozdaniu kart sprawdza ile punktów może uzyskać przy swoich kartach. Każdy zawodnik ocenia ile kart może zgarnąć ze stołu i ile może zgłosić meldunków. Jeżeli gracz posiada w jednym kolorze układ kart as-10-król bądź też as-10-dwie inne karty, to może założyć, że weźmie cały kolor ze stołu (chyba, że ktoś go przebije atutem); można wtedy policzyć sobie 30 punktów. Jeżeli brakuje nam niektórych kart, również można policzyć sobie 30 punktów, ale trzeba liczyć się z ryzykiem, że później nam może tych punktów zabraknąć. Można także doliczyć sobie punkty za karty, które w danej partii będą atutami i dzięki nim będzie można wziąć ze stołu wiele lew. Można także oszacować ilość punktów do zdobycia poprzez metodę odejmowania punktów za karty, których na pewno nie weźmiemy. Ostatnia lewa, która nie będzie biorąca należy odliczyć ok. 30 punktów, a za kolejne około 20 punktów. Suma punktów odjęta od 120 (to liczba punktów, jakie można zdobyć przy zebraniu wszystkich kart ze stołu) i powiększona o wartość meldunków, które będziemy mogli zameldować daje nam szacowaną liczbę punktów, jaką jesteśmy w stanie ugrać. Gracz będący na tzw. musiku (siedzący po lewej stronie rozdającego) rozpoczyna licytację słowem „sto” (niezależnie, czy jest w stanie je ugrać. Następnie kolejni gracze mogą go przelicytować o 10, lub też zablokować innych graczy licytujący np. 140, jeżeli tylko uważa, że jest w stanie tyle punktów uzyskać. Aby licytować więcej niż 120 jest konieczność posiadania na ręce dowolnego meldunku. Każdy gracz może także spasować przy użyciu słowa „pas”. Jeżeli ktoś już raz spasował, to nie może uczestniczyć dalej licytacji. Gracz, który zadeklaruje najwyższą ilość punktów w licytacji zostaje „grającym”. Nie można licytować więcej punktów aniżeli posiada się w kartach i na musiku.

Dobieranie przez zwycięzcę licytacji tzw. „musika” – po licytacji gracz, który był na musiku, odsłania trzy karty, które trzymał. Każdy gracz może zobaczyć te karty, po czym są one zabierane przez zwycięzcę licytacji. Graczowi na musiku dopisywane jest 50 punktów za każdego asa w musiku oraz w przypadku pełnego meldunku na musiku - wartość tego meldunku. Od tej pory gracz na musiku nie bierze już w grze udziału. Grający zabiera karty z musiku i następnie oddaje po jednej dowolnej karcie pozostałym graczom; dzięki temu wszyscy mają po 8 kart. Następnie gracz grający szacuje ile może ugrać punktów i deklaruje tą ilość (nie mniejszą niż podczas licytacji). Liczbę tą należy zaokrąglić do dziesiątek.

Rozgrywka (zbieranie lewa) – gra jest rozpoczynana przez „grającego”, który wykłada dowolną kartę na stół, a kolejni zawodnicy dorzucają po jednej karcie. Istnieją dwie zasady: po pierwsze należy dorzucać do koloru pierwszej karty, a po drugie przebijanie – dorzucanie karty, która jest wyższa niż ta leżąca na stole (np. jeden gracz daje waleta kier, drugi asa karo, który jest trumfem, to ostatni gracz, który posiada asa kier i 10 kier nie ma obowiązku dać asa kier, ponieważ i tak nie przebije kart leżących na stole). Lewa jest zabierana przez gracza, który położył najwyższą kartę. Gracz ten zabiera całą lewę i kładzie ją obok siebie odwracając karty. Gracz ten rozpoczyna także następną lewę.

<<< poprzednia strona kolejna >>>
~

 















 

 

(c) 2007 ZasadyGry.pl - Wszelkie prawa, włącznie z autorskimi zastrzeżone.

W serwisie zostały zawarte zasady, przepisy, reguły najpopularniejszych gier karcianych, planszowych, sportowych, hazardowych, rozgrywanych na kartce i innych.